Selecteer een pagina

Waarom zou je rebranden?

Een rebranding kan een enorme boost geven aan je merk, omdat het een nieuwe koers of strategie visueel en concreet maakt.

Vraag je eerst af waarom je iets wil veranderen aan je merk?
Het merk vertaalt op eenvoudige wijze wat je onderneming  te bieden hebt, de belofte aan je klanten of de ‘Brandpromise‘.
Wat heb jij (als onderneming) te bieden, dat waardevol en uniek is?

Wat past bij je, waardoor je authentiek en geloofwaardig bent? Weet je wat relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken? Waar zit je doelgroep op te wachten?

Branding is niet heel hard roepen hoe geweldig je bent en hopen dat iedereen het gelooft. Branding gaat over aantrekkingskracht creëren. Duidelijk maken wie je bent en wat je te bieden hebt.

Je merk is de unieke persoonlijkheid van je organisatie die jou onderscheidt van de andere spelers in de markt of in je niche. Het is de persoonlijkheid van je onderneming. Een merk is opgebouwd uit heel veel verschillende elementen. Eigenlijk hetzelfde als bij een persoon. Maar soms klopt het merk niet meer bij de strategie en visie van de onderneming.

In dit artikel over rebranding ga ik in op wat rebranding nu juist is, wat de aanleidingen voor een rebranding kunnen zijn en wat de voor- en nadelen zijn.

Een mooi voorbeeld van een Rebranding is ‘Colgate’. Zij verfijnen de letters ‘g’ en ‘a’ met een knipoog naar tandpasta. In tegenstelling tot wat andere grote namen doen, verfijnen ze details zonder alles overboord te gooien.

Wat is rebranding?

Rebranding, oftewel het wijzigen van een merk, gebeurt om verschillende redenen. Sommige ondernemers maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze door te ondernemen ontdekken waar ze écht voor staan.

Andere ondernemers zien de noodzaak na vele jaren, wanneer hun merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. Je koers als ondernemer kan langzaam veranderen en dan kan het merk een nieuw jasje nodig hebben. Soms is het een kwestie van een re-freshment omdat bepaalde uitingen een beetje gedateerd aanvoelen.

Onderdelen van het merk die kunnen veranderen tijdens een rebranding zijn: het logo, de slogan, de payoff, de huisstijl, website of zelfs de merknaam.

Wat zijn aanleidingen om te rebranden?

Enkele redenen om aan je merk te sleutelen zouden kunnen zijn:

  • nieuwe koers, visie, focus of strategie;
  • 
wanneer het bestaande merk geen groeiopties meer heeft in huidige markt;
  • bij verandering van klantbehoeften
. Wanneer je meer of andere doelgroepen wilt aanspreken;
  • indien de merknaam beperkend werkt voor de aanwezige sterkten, competenties, diensten en of producten;
  • er zijn negatieve merkassociaties of er is een ongewenst merkimago;
  • wanneer de bestaande merkwaarden de strategie niet meer ondersteunen;
  • bij internationalisatie. De merknaam is niet uit te spreken bij internationalisering, of de merknaam is juridisch niet te gebruiken in het buitenland, of de merknaam roept ongewenste associaties op bij internationalisering.

Voor- en nadelen van een rebranding

Zoals er verschillende aanleidingen zijn om te rebranden zijn er ook verschillende voor-en nadelen. Dat verschilt heel erg aan de situatie, de ondernemer, het merk en de onderneming. Maar voor elke situatie is het goed je eerst af te vragen of de duur verkregen merknaam en bijbehorende bekendheid etc. zou willen weggooien?

Mogelijke voordelen van een rebranding:

  • het merk sluit naadloos aan bij de strategie, de koers en de visie van de onderneming;
  • het is een nieuwe aanleiding om de verbinding met je doelgroep aan te gaan. Het is een mooie aanleiding om je merk opnieuw onder de aandacht te brengen.;
  • zorgt voor extra attentiewaarde voor het nieuwe merk(design);
  • je kunt nieuwe en gewenste associaties koppelen aan het merk door nieuwe producten of diensten te introduceren, en hiermee dus een nieuwe koers ingaan;
  • er is meer ruimte voor nieuwe koers, merkwaarden en positionering;
  • kunt makkelijker en beter nieuwe doelgroepen aanspreken;
  • biedt nieuwe kansen;
  • schudt een eventueel probleem uit het verleden af (of negatieve associaties die verleden tijd zijn).

Mogelijke nadelen van een rebranding:

  • vergt op korte termijn een investering
  • mogelijke vernietiging van oude gewenste merkwaarden en associaties
  • vormt een groter risico als het merk bij de doelgroep een diepe psychologische betekenis heeft (vaak alleen zo als je merk al lang bestaat en een loyale, actieve gebruikersgroep heeft)
  • zal de markt dit accepteren? Of haakt een deel van de markt/doelgroep af?
  • zorgt het voor interne weerstand en onrust? (als je een team hebt)
  • kan ook juist doelgroepen deels afstoten door het scherpere geprofileerde merk, scherper kiezen is dus ook verliezen.

Wat we vaak zien is dat het een gevoelsmatige beslissing is van de ondernemer. Een merk vertegenwoordigd namelijk vaak de visie en de missie van de ondernemer en moet daarbij sturing en richting geven, maar ook energie en motivatie.

Waar moet je op letten bij rebranding?

Probeer objectief te kijken naar de sterkten en zwaktes van je merk. En weeg de voor- en nadelen van een rebranding goed tegen elkaar af. Rebranding is geen doel op zich maar moet iets toevoegen aan de nieuwe richting die het bedrijf is ingeslagen. En als het daarvoor motiveert, inspireert en nieuwe kansen biedt, zeker niet twijfelen!

Heb je vragen over rebranding, of twijfel je of het het juiste moment is? Laat het me weten. Ik help je er graag bij.