Selecteer een pagina

Vraag je in eerste instantie af of je wel een baseline nodig hebt

Als je een merknaam hebt die je product of dienst omschrijft, dan kan je gerust zonder baseline. Heb je een merknaam waar je klanten niet onmiddelijk kunnen uit opmaken wat je nu juist aan te bieden hebt, dan kan je eraan denken een baseline te gebruiken. Een baseline, dat is:

  • het zinnetje dat uw logo perfect aanvult
  • het laatste zinnetje dat je leest in een tv-spot
  • het laatste zinnetje dat je hoort in een radiospot

Een goede baseline maken

Een goede baseline maken? Niet eenvoudig. In een paar woorden moet hij het verhaal achter je bedrijf of merk vertellen.

Vertrek vanuit je doelstellingen om je baseline te bepalen

Je kan geen goede baseline bedenken wanneer je je enkel baseert op de naam of het product. Wat zijn je doelstellingen, wat wil je bereiken? Wat is je ‘brand-promise’ De baseline van afvalverwerkend bedrijf van Gansewinkel is ‘Afval bestaat niet’. Hij dient niet enkel om te vertellen wat ze doen, maar ze geven een positieve draai door te claimen dat ze hun afval recycleren.
Nog enkele bekende voorbeelden zijn: 

  • ‘Apple. Think different.’
  • ‘Nike. Just do it’
  • ‘Nokia. Connecting people.’

Zoals in de aangehaalde voorbeelden bestaat elke slagzin uit maximaal drie woorden. Hoe korter en hoe krachtiger, hoe beter.

Enkele gouden regels

Toch zijn er een aantal factoren die een baseline goed doen klinken, maar vooral hem laten onthouden. Een slagzin of baseline:

  • is kort
  • is eenvoudig
  • maakt een belofte, de ‘merkbelofte’ of ‘brand promise’
  • moet inhoud hebben
  • het woordgebruik van de doelgroep hanteren
  • sluit aan bij je imago
  • past alleen bij jóuw bedrijf

De naam van het bedrijf hoeft zelfs niet in de baseline voor te komen. Al zijn er een aantal geslaagde voorbeelden waar dit wel zo is:

  • ‘Maten. Makkers. Maes.’
  • ‘Today. Tomorrow. Toyota.’
  • ‘Heerlijk. Helder. Heineken.’

Gebruik je baseline niet overal

Niet alle activiteiten van een bedrijf kunnen met een enkele baseline worden gevat. Het is dus logisch om de baseline niet altijd en overal te gebruiken.

Kies je baseline bewust

Een baseline gaat jarenlang mee. Zorg er daarom voor dat hij niet trendgevoelig of té actueel is. En dat hij niet alleen het huidige karakter van uw bedrijf versterkt, maar ook uw toekomstvisie weerspiegelt.

En tenslotte

Ben je op zoek naar een baseline die je onderscheidt van je concurrenten, zorg er dan voor dat hij van de eerste keer juist zit. Laat uw baseline schrijven door een expert. Patrick werkt samen met copywriters uit tal van disciplines.

Gebrand biedt de oplossing om je merk of product zichtbaarder op de markt te zetten. Stuur een e-mail of bel me en we bespreken samen wat ik voor je kan uitwerken.