Selecteer een pagina

Om iets te verkopen, – een product, een persoon, een organisatie of een idee – moet je eerst je merk definiëren. Nadat je je merk hebt gedefinieerd, kan je een basis maken voor al je marketinginspanningen en -strategieën.

Je merk definiëren

Je merkdefinitie doet dan dienst als meetlat bij het evalueren van marketingmateriaal en -strategieën. Om het proces te starten, kan je best de volgende lijst zo eerlijk en bedachtzaam mogelijk beantwoorden.

  1. Welke producten en/of diensten biedt je aan? Wat zijn de kwaliteiten van de aangeboden diensten en/of producten?
  2. Wat zijn de kernwaarden van je producten, diensten en/of bedrijf? Zowel voor jezelf als voor je doelpubliek.
  3. Wat is de missie van je bedrijf?
  4. Waarin specialiseert je bedrijf zich?
  5. Wie is je doelpubliek?
  6. Wat is de slogan of tagline van je bedrijf? Houd je slogan “erg” kort en “duidelijk”.

Nadat je deze zes vragen hebt beantwoord, maak je een identiteit of persoonlijkheid aan voor je bedrijf die duidelijk je producten of diensten vertegenwoordigt.

Kwaliteiten die je onderscheiden van de concurrentie.

Is de persoonlijkheid van je bedrijf innovatief, traditioneel, creatief, energiek of verfijnd?

Nu je een persoonlijkheid, identiteit hebt gemaakt , is het tijd om een relatie op te bouwen met je doelpubliek, zoals gedefinieerd in stap 5. Hoe reageert je persoonlijkheid op je doelpubliek? Welke kenmerken vallen op voor je publiek? Welke kenmerken en kwaliteiten krijgen de aandacht van potentiële klanten?

Wees zo eerlijk mogelijk bij het beantwoorden van alle vragen. Het gaat tenslotte om het bereiken van het juiste doelpubliek en vooral om wat je bedrijf uniek maakt.

Gebrand biedt de oplossing om je merk of product zichtbaarder op de markt te zetten. Stuur me een berichtje of bel me en we kijken samen wat ik voor je kan uitwerken.