Branding wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Het lijkt alsof iedereen die een logo ontwerpt of een identiteit ontwikkelt aan ‘Branding’ doet.
Je merk is uiteindelijk veel meer dan enkel een logo.
Wel uiteraard maken een logo en een identiteit deel uit van het ‘Branding’-proces. Maar wat ‘Branding’ eigenlijk inhoud is het volledige verhaal.
Het geheel is meer dan de som der delen.
Het houdt in dat er een merkstrategie bepaald wordt op basis van missie, visie en waarden. Er dient een herkenbaar en tijdloos logo gemaakt te worden.
Alles moet dan liefst in één bepaalde herkenbare stijl uitgewerkt worden, wat we de ‘merkidentiteit’ noemen. Dan moeten we nog de ‘Tone of voice’ bepalen, hoe je tekstueel-inhoudelijk naar buiten komt met je slogans, teksten in advertenties in reclamespots, op je website, op social media, enz.
Als we nog een stapje verder gaan, kunnen we het hebben over ‘geluid’ en ‘geuren’, want ja ook dat maakt deel uit van je merk of ‘Brand’.
En dus ook hier geldt, ‘het geheel is meer dan de som der delen’.
Uiteindelijk kunnen ook de ‘klantervaring’ en de ‘klanttevredenheid’ deel uit maken van het merk. Het is een combinatie tussen de manier waarop je je als bedrijf in de markt zet en de manier waarop je gepercipieerd wordt door de markt.

Eén branding-verhaal uit de duizend
Als voorbeeld heb ik het graag over een merk dat me nauw aan het hart ligt, namelijk ‘Freitag’.
Freitag maakt tassen uit gerecycleerd materiaal. Ze startten in 1993 met het maken van unieke tassen op basis van afgedankte dekzeilen. Elke tas is uniek, er is maar 1 exemplaar van gemaakt. Tegenwoordig richten ze zich ook op het fabriceren van kledij, waarbij ze zich sterk maken door katoen te gebruiken van Europese herkomst.
Lees hier het volledige verhaal
Ze creëren een gemeenschap voor een bepaald niche-publiek, bestendigen met hun producten en kiezen voor een eenvoudig opvallend en herkenbaar logo.
Wil je meer weten over ‘Branding’ of wat Gebrand voor jou bedrijf of product kan betekenen, geef me een seintje, dan zetten we ons samen rond tafel.