Mijn zaak draait goed, ik heb geen logo nodig!
Soms krijg ik de vraag waarom je een logo nodig hebt terwijl je zaak eigenlijk al goed draait en je geen extra klanten hoeft te werven op die manier.
Wel, heel eenvoudig. Een logo heeft niet als doel om nieuwe klanten te werven. Een logo is een klein deeltje van je ‘merk’ of ‘brand’. Vergelijk je merk met jezelf als persoon. Jij als persoon bent ‘het merk’. Een klein onderdeel daarvan, je gezicht, is ‘het logo’.
Een logo is dus dat deel wat je herkenbaar maakt en wat je differentieert van de rest. Dat deel wat de mensen herkennen. En daarom net niet van ondergeschikt belang.
Als voorbeeld, deze zes gekende merken. Zonder de naamsvermelding maar gewoonweg door vorm en kleur weten ze zich te onderscheiden en zijn ze herkenbaar.

Een professioneel logo straalt vertrouwen uit, of dat zou het toch moeten doen. Het is een middel om als merk te communiceren en emotie op te roepen.
Samengevat:
- Het merk:
Het waargenomen emotionele bedrijfsbeeld als geheel. - De merkidentiteit:
De visuele aspecten die deel uitmaken van het algemene merk.
- Het logo:
Identificeert een bedrijf in zijn eenvoudigste vorm via het gebruik van een icoon of een woordmerk.
Wil je weten wat een goed logo inhoud?
Je komt het te weten in dit artikel. ‘Wat is een goed logo?’ (3 minuten leestijd)