Als economische sterke draaischijf in het hart van Europa legt Brussels Airport meer dan ooit de focus op de klanten, service en bereikbaarheid.
Een nieuwe strategie als uitgangspunt.
De vernieuwde branding moest de hoekstenen van de nieuwe strategie visualiseren. Klantgerichtheid, service en bereikbaarheid.
Het merk moest een moderne vormgeving en een warme uitstraling krijgen die aansluit bij het dynamisme en de passie waarmee ze hun klanten dag in, dag uit bedienen.

Daar waar de oude visie meer koel en ‘corporate’ gericht was, werd nu voor een warme ‘customer centric’ visie gekozen.
Een icoon met een boodschap.
Drie verschillende basiselementen moesten in overweging genomen worden. Kleur, vorm en typografie. Na de eerste ontwerpvoorstellen werd algauw duidelijk dat Brussels Airport nood had aan een icoon. Iets wat opvalt en wat dus ook onafhankelijk van het eigenlijke logo zou moeten kunnen gebruikt worden.
Logischerwijze werd gekozen voor de letter ‘B’ van Brussels, maar ook van België. Tijdens het onderzoek naar een handgeschreven ‘B’ en met het ‘customer centric’ gegeven uit de merkstrategie in het achterhoofd, kwam ik op het idee om een verwijzing naar een hartje te maken.
Na een zeer uitgebreide studie rond de vormentaal ben ik tot de conclusie gekomen dat het dynamisme waarnaar verwezen werd zeker in dit icoon zou moeten terugkomen. Vandaar de keuze om de focus te leggen op een handgeschreven letter. De keuze uit meer dan 100 getekende vormen, de ene al iets extremer dan de andere, was moeilijk. De klant heeft er uiteindelijk 10 te zien gekregen, waarvan er maar 1 naar de volgende ronde werd meegenomen.

© Brussels Airport
Een uitgebreid typografisch onderzoek.
Aan de typografische keuze is een zeer uitgebreid onderzoek voorafgegaan. Uiteindelijk koos ik voor ‘FF Marselis’ van typograaf Jan Maack, een lettertype dat geometrische en humanistische vormen combineert.

Jan Maack’s FF Marselis.
Bij het samenstellen van het logo werd onmiddellijk duidelijk dat er moest gesleuteld worden aan de optische combinatie tussen het punt op de letter ‘i’ en de onderzijde van de ‘r’. Zo heb ik het punt geïntegreerd tussen deze twee letters met respect voor de dynamische vorm van het lettertype.
Onvermijdelijk.
Rood was een vrij logische keuze voor het icoon alsook voor de tagline. Zo worden beide visueel met elkaar verbonden en verwijzen we tevens naar de passie en het warme hart dat ze willen uitdragen. Voor ‘brussels airport’ zelf werd 90% zwart gekozen om het harde contrast met zwart en rood te vermijden.
Brussels Airport herkenbaar maken zonder het logo te tonen was de uitdaging waar ik voorstond. Tijdens het schetsen werd al snel duidelijk dat ik het icoon ging kunnen gebruiken op een groot aantal toepassingen, waaronder ‘de pins’. CEO Arnaud Feist was dan ook prettig verrast met de mockup van de pin die voorgesteld werd. Dit werd dan ook als eerste in productie gestoken zodat hij ermee kon pronken op de onthulling.

© Brussels Airport
Coherentie.
Naast het logo, heb je nog grafiek nodig om het geheel aan communicatie te voorzien van visuele samenhang. Een detail uit het icoon werd hernomen om affiches te voorzien van een kleurrijke toets waar ze ten allen tijde informatie kunnen in plaatsen.
Advertenties, affiches en powerpoints maken hiervan gebruik. De kleuren uit het secundaire kleurenpalet zijn hiervoor de basis zodat we een uitgebreid pakket aan mogelijkheden hebben.
Op 16 januari 2014 onthulde Brussels Airport haar nieuwe merk en huisstijl, dit met de bedoeling een consistente en unieke uitstraling te creëren voor de internationale luchthaven die door de passagier wordt beschouwd als een van de beste in Europa.
Voor de 20.000 luchthavenmedewerkers betekent dit sterk merk een punt van herkenning en trots.
Dit project werd uitgevoerd in opdracht van Megaluna.
Voor meer informatie over het lettertype kan je terecht op www.fontfont.com
Heeft ook uw project nood aan eenvoud en zichtbaarheid, geef me gerust een seintje, dan bekijken we samen wat Gebrand voor U kan uitwerken.
Maar vooral, hou het eenvoudig en onvergetelijk!